صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۶۷

همگرایی در منطقه 

سفر امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در حالی بعد از 9 سال به کشورمان اتفاق افتاد[...]
پایگاه بصیرت / اکبر معصومی
سفر امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در حالی بعد از 9 سال به کشورمان اتفاق افتاد که رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین سفر خود به خارج از کشور، شهریور ۱۴۰۰ به دعوت همتای تاجیک خود و نیز به منظور شرکت در اجلاس سران کشور‌های عضو شانگهای به شهر دوشنبه، پایتخت این کشور سفر کرد. در این سفر هشت سند همکاری بین ایران و تاجیکستان امضا شد و پس از ۱۵ سال، درخواست ایران برای عضویت اصلی در سازمان شانگهای پذیرفته شد. ایران و تاجیکستان، دو کشور همسایه با ریشه‌ها و اشتراکات واحد و فراوان هستند که عُلقه‌های مشترک دو ملت در درازای تاریخ حفظ شده است و از این رو نخستین چیزی که پس از شنیدن نام دو کشور به ذهن متبادر می‌‌شود، مشترکات تاریخی و فرهنگی است. در این سفر، هفده سند همکاری در حوزه‌های مختلف در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور امضا شد.
 بهار روابط منطقه‌ای
متأسفانه در زمان دولت یازدهم و دوازدهم ترجیح غرب به همسایه یا ترجیح دور به نزدیک و غرب به شرق محور و اولویت اصلی دولت وقت بود. بررسی این رویکرد نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر دیپلماسی کشور در راستای منافع ملی نبوده است که این رویه در دولت سیزدهم تا حدود زیادی اصلاح شده است. بهار روابط دیپلماسی با همسایگان در حالی بوی خوش می‌دهد که در این 9 ماه اخیر آثار و تأثیر مثبت زیادی در منافع ملی داشته است. سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان بعد از 9 سال به ایران نشان می‌دهد، محور اصلی سیاست خارجی دولت مردمی، ارتباط با همسایگان است که بر مبنای عقلانیت صورت می‌گیرد. سفر آقای رئیسی به قطر و متقابلاً سفر امیر این کشور به ایران و سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان همگی از رویکرد منطقه‌گرایی دولت حکایت دارد. 
راه‌هایی تحکیم روابط
امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور کشورمان، اظهار داشت: «امروزه سی سالگی روابط دیپلماتیک میان دو کشور را جشن گرفتیم و طی این دوره به دنبال راه‌هایی برای تحکیم و توسعه مناسبت‌های فراگیر و تأمین گسترش آنها گام برخواهیم داشت.»
منافع همگرایی با ایران
کشور تاجیکستان محصور در خشکی است و به اصطلاح دچار فقر ژئوپلیتیکی است؛ از این رو جمهوری اسلامی ایران می‌تواند شرایط دسترسی این کشور را به آب‌های آزاد فراهم کند. احیای جاده ابریشم بخشی از جورچین توسعه تاجیکستان به شمار می‌آید که مورد توجه هر دو طرف است. به اعتقاد کارشناسان با سرمایه‌گذاری ایران در ساخت تونل انزاب و فراهم شدن امکان پیوستن تاجیکستان به رهگذر بین‌المللی شمال به جنوب و احیای راه ابریشم یکی از مهم‌ترین راه‌های همکاری دو کشور فراهم می‌شود. 
ساخت نیروگاه‌های برق‌آبی، استخراج مواد معدنی در دو کشور و... ظرفیت‌های بسیار خوب اقتصادی برای دو طرف است که با سفر امامعلی رحمان انتظار عملی شدن آنها وجود دارد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات